7 kenmerken van een goed logo ontwerp

7 kenmerken van een goed logo ontwerp

Een logo ontwerp is een essentieel onderdeel van de identiteit van je bedrijf. Het maakt je bedrijf herkenbaar en het is vaak het eerste van je bedrijf waar een (potentiële) klant mee in aanraking komt. Het laat een bepaalde mate van professionaliteit zien, mits je een goed logo hebt natuurlijk. Een sterk logo ontwerp is dus van belang voor je bedrijf, maar dat werpt de vraag op wat een goed logo precies is. Waar moet een goed logo ontwerp aan voldoen? Dit zijn de 7 kenmerken van een goed logo ontwerp.

1. Het is simpel

Een goed logo ontwerp is simpel. Te veel details geeft vaak problemen. Sowieso is een te gedetailleerd logo veel lastiger te onthouden, maar ook technisch kleven er nadelen aan. Daar kom ik bij het volgende punt nog even op terug.

Een simpel logo klinkt alsof het heel makkelijk te maken is. Er is echter niets moeilijker dan een logo terug brengen tot de essentie. Een goed logo ontwerp communiceert zo simpel mogelijk de boodschap van je bedrijf. Toeters en bellen leiden daar alleen maar vanaf.

2. Het logo ontwerp ziet er op elke schaal goed uit

Dit is een veel voorkomend probleem. Dit is ook waarom een gedetailleerd logo geen goed idee is. Al die kleine details zien er misschien nog goed uit op een billboard, maar werkt het ook als het logo afgedrukt wordt op een pen of visitekaartje? Met andere woorden een goed logo ontwerp moet zowel op groot formaat als op een klein formaat er goed uit zien en leesbaar zijn.

3. De keuze voor het lettertype past bij wat je wilt uitstralen

Een logo communiceert, als het goed is, wat je wilt uitstralen naar de buitenwereld. Daar past de keuze voor een lettertype ook bij. Ook hier is van belang dat je er op let dat het lettertype goed leesbaar blijft op een klein formaat. Daarnaast is het ook verstandig om je af te vragen of je font past bij je branche. Natuurlijk wil je je onderscheiden van de concurrentie, maar het moet wel gepast zijn. Voor bijvoorbeeld een begrafenisondernemer zou een frivool of speels lettertype zeer ongepast zijn.

Misschien vraag je je af hoe je nu een goed, passend lettertype kiest. Eerder schreef ik al een blog over de keuze van een font voor je logo met meer informatie en tips.

4. Uniek

Je wilt opvallen tussen je concurrentie. Daarvoor is het belangrijk om op een positieve manier er uitspringen met je logo. Een logo dat er uit ziet als alle andere logo’s in jouw branche zal niet opvallen. Het is altijd verstandig om te kijken wat de concurrentie doet, maar laat je dus niet te veel inspireren door je concullega’s. Zorg dus voor een uniek logo ontwerp.

Gratis Website + SEO Checklist

5. Tijdloos

Trends zijn leuk, maar meestal van voorbijgaande aard. Beter kun je kiezen voor een tijdloos design dat de tand des tijds zal doorstaan. Dit betekend overigens niet dat een tijdloos design ook een stoffig design is. Je kunt je ook laten inspireren door de huidige trends, maar wel rekening houden met de toekomst. Tijdloos betekend ook niet dat je nooit iets aan je logo kunt veranderen. Een tijdloos design kun je ook prima updaten. Een aantal jaren terug was 3D logo design helemaal in. Vaak compleet met een schaduwen en dergelijke. Toen kwam flat design en waren er veel merken die hun logo een update gaven. Denk bijvoorbeeld ook eens aan de evolutie van het Windows logo of het Apple logo. De essentie van hun logo’s bleef hetzelfde, maar soms waren er wel flinke aanpassingen nodig om weer mee te kunnen met de huidige tijd.

6. Hierarchie

Hiërarchie is is design wereld ontzettend belangrijk. Het is een middel om te laten zien welke informatie belangrijker is dan de overige informatie. Met visuele hiërarchie leidt je het oog van de kijker naar de juiste plek. Dit kun je doen door grootte, kleur en positie.

7. Het logo past bij je doelgroep

Elk onderdeel van je logo en huisstijl moet aansluiten bij je doelgroep. Daarom is het belangrijk hier goed onderzoek naar te doen. Bij een groot budget zou je specifieke vragenlijsten kunnen maken en je doelgroep deze laten beantwoorden. Voor kleinere bedrijven is dat logischerwijs niet haalbaar. In dat geval zul je je doelgroep onderzoek online moeten doen. Kijk waar je doelgroep zich online bevindt en zoek uit wat hen drijft. Ook kun je onderzoek doen door o.a. te kijken naar de concurrentie om hiervan te leren.

Dit waren de 7 kenmerken van een goed logo ontwerp. Een goed logo ontwerp is belangrijk voor je bedrijf. Het straalt uit waar jij voor staat en geeft je bedrijf een zekere professionaliteit. Ben jij op zoek naar een goed, professioneel logo? Neem dan geheel vrijblijvend contact met mij op.

7 kenmerken van een goed logo ontwerp pinterest afbeeldingen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top