Wanneer is het tijd voor een website redesign? blog

Wanneer is het tijd voor een website redesign? 7 redenen om een website redesign te overwegen

Je hebt al een aantal jaar een website online staan. Het is aan te raden om elke 3 a 4 jaar je website op zijn minst te updaten. Na een aantal jaar ziet je website ontwerp er wat gedateerd uit of voldoet hij niet meer aan de huidige standaarden, technieken en eisen. Wanneer wordt het echt tijd voor een redesign? We beschrijven een aantal punten waar je op moet letten. 

1. De techniek is gedateerd

Een aantal jaar geleden werden websites nog gebouwd met Flash. Responsive was totaal nog geen issue. Hoe anders is dat nu. Nu is een mobile first aanpak van belang voor je Google ranking en Flash werkt op de gemiddelde Mac niet eens. De techniek gaat snel, dus zorg dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen en verander zo nodig je website. 

2. Je logo en huisstijl krijgen een restyling

Soms is het esthetisch gezien niet nodig om je website een redesign te geven, maar leiden andere dingen toch tot een redesign. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuw logo krijgt en/of een nieuwe huisstijl dan zal waarschijnlijk je website ook moeten geloven aan een paar aanpassingen. Dit hoeft natuurlijk niet super rigoureus te zijn, maar je wilt wel dat alle uitingen van jouw bedrijf consistent herkenbaar zijn voor je klanten.

3. Je huidige website is niet SEO vriendelijk

De bedoeling van een website is natuurlijk dat hij wel gevonden kan worden. Veel verouderde websites zijn qua code niet helemaal up to date. Dat betekend dat ook op andere punten de SEO waarschijnlijk wat verouderd is. De eisen die Google aan je website stelt voor een goede ranking veranderen regelmatig, dus je doet er verstand aan om dit goed in de gaten te houden en je website hierop aan te passen.  

4. Je website kan niet gemakkelijk geupdate worden

Dankzij WordPress is coderen niet per se meer nodig. Dat betekend dat het hebben van een website een stuk toegankelijker is dan pak en beet 10 jaar terug. Dankzij WordPress is het hebben en onderhouden van een blog gemakkelijker dan ooit. Een blog is ook een fantastisch hulpmiddel bij SEO. Google ranked websites die regelmatig geupdate worden met nieuwe content namelijk hoger dan website waarbij dat niet het geval is. 

5. Je website met een platform zoals Wix gebouwd

Met Wix kun je gemakkelijk zelf een website maken. Het probleem met dit soort websitebouwers is dat ze gelimiteerd zijn. Daardoor zijn dit soort websites niet zo onderscheidend. Ook zijn de functionaliteiten op het gebied van SEO gelimiteerd. En laten we eerlijk zijn, de meeste bedrijfseigenaren zijn niet per se goed onderlegd op het gebied van design wat ook al gauw een amateuristische website tot gevolg heeft.  

6. Je neefje, nichtje, buurman heeft je website ontworpen

Ten zij degene die jouw website ontworpen heeft een professional is, is het meestal niet zo’n goed idee om je neefje, nichtje of je buurjongetje je website te laten bouwen. Goedkoop is meestal duurkoop. Het zou zomaar kunnen dat je grote kansen mist, omdat je website niet optimaal is. Dat is zonde.    

7. Je Facebook pagina functioneert als website

Sommige bedrijven hebben helemaal geen website, maar gebruiken alleen hun Facebook pagina als vervanging van een echte website. Toch is het hebben van een eigen website belangrijk. De meeste klanten doen toch hun research online en je website kan hier hen uitstekend bij helpen. Een website kan op deze manier dienen om je (potentiele) klanten te informeren. Je kunt tenslotte op je website veel meer informatie kwijt dan op een Facebook pagina. Ook bouwt het hebben van een website vertrouwen op. Zo krijgen mensen toch meer gevoel hier te maken te hebben met een “echt” bedrijf. 

Daarnaast is het ook goed mogelijk dat Facebook over een aantal jaar amper meer gebruikt gaat worden. Kijk maar naar Hyves. Wanneer dit soort kanalen wegvallen is het goed om een website te hebben waar je op terug kunt vallen. 

Er zijn genoeg redenen om een website redesign te overwegen. Feit is dat je mogelijk kansen laat liggen door een gedateerde website. Twijfel je nog of jouw website toe is aan een redesign? Neem contact met ons op voor gratis en vrijblijvend advies.

Vond je deze blog post leuk en zou je meer van dit soort berichten willen ontvangen? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief. Je ontvangt het laatste nieuws, tips en inspiratie op het gebied van branding, grafisch vormgeving en webdesign.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top