Welke plaats heeft jouw logo op je website?

Welke plaats heeft jouw logo op je website? Vermijd deze fouten

Welke plaats heeft jouw logo op je website? Je hebt een mooi logo laten ontwerpen, maar wat moet je er nu mee? Natuurlijk wil je het logo plaatsen op je website, maar waar plaats je een logo op een website? Linksboven, in het midden, rechtsboven, ergens anders? En doet dat er eigenlijk toe? Het lijkt een onbelangrijk detail, maar waar je je logo plaatst op je website is echter wel degelijk van belang. Wij vertellen je in deze blog waarom dat zo is en welke fouten jij beter kunt vermijden.

Welke plaats heeft jouw logo op je website?
Ook Bol.com heeft zijn logo links geplaatst

We schreven eerder al eens over het belang van het hebben van een sterk logo ontwerp, maar waarschijnlijk heb je nog nooit stil gestaan bij de plaats van je logo op je website. Het lijkt een onzinnig detail, maar soms maken kleine details een groot verschil. Het is je misschien nooit opgevallen, maar denk eens na over de websites die jij bezoekt. Apple, Bol.com, AD, De Telegraaf, Nu.nl, Hema, Kruidvat, enzovoort. Wat hebben ze allemaal gemeen wat betreft de plaatsing van hun logo? Ze plaatsen hun logo allemaal linksboven in de navigatiebalk. Natuurlijk is dat geen toeval. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de logo’s die linksboven geplaatst worden het beste presteren.

De voordelen van een links uitgelijnd logo

Een van de redenen waarom een logo’s vaak linksboven op een website geplaatst worden, is omdat we van links naar rechts lezen. Dat principe geldt dus ook voor website pagina’s. Een andere, belangrijke reden heeft te maken met het feit dat mensen vaak linksboven zoeken naar een home button. Het is dan ook aan te raden om je logo klikbaar te maken. Op die manier kunnen je bezoekers gemakkelijk terug naar de homepage. Tenslotte blijkt uit onderzoek dat het 89% waarschijnlijker is dat bezoekers van je website je logo onthouden en herkennen als het logo linksboven geplaatst is.

Gecentreerd vs. links

Gecentreerde logo’s zie je tegenwoordig wel iets vaker dan vroeger. Dit komt doordat website nu responsive zijn en ook goed moeten werken op mobile devices. Doordat mobiele weergaves van websites vaak linksboven gebruiken voor het menu icoon kiezen sommige websites er voor om het logo gecentreerd te plaatsen. Is je logo dan op een andere plek als linksboven plaatsen dan echt zo rampzalig? Het is bizar dat een ogenschijnlijk klein detail zo veel uit kan maken. Uit dit onderzoek van Nielsen Norman Group blijkt namelijk dat gecentreerde logo’s het gemak van het navigeren op een website niet ten goede komt. Uit hun onderzoek blijkt dat het terug gaan naar de homepage ongeveer 6x moeilijker is, wanneer het logo gecentreerd op de webpagina staat dan wanneer het linksboven geplaatst is.

Rechts vs. links

Ook rechts geplaatste logo’s presenteren niet goed. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat links geplaatste logo’s 39% werd herkent, tegenover 21% rechts geplaatste versie. Je zou verwachten dat wanneer je afwijkt van de norm en het logo rechts plaatst op je website dat je meer zou opvallen. Dat blijkt niet het geval. Logo’s die links waren geplaatst werden vaker beoordeeld als uniek en stijlvol dan diegene die rechts geplaatst waren.

“Welke plaats heeft jouw logo op je website?” is dus een vraag die we ons niet langer hoeven te stellen. Links wint dus op alle terreinen. Het is ook om te weten dat plaatsing niet het enige is het mis kan gaan. Ook dit zijn misschien punten waarvan je zult denken “is dat nou echt zo belangrijk?”. Toch blijkt dat wanneer bezoekers je website niet duidelijk vinden, je logo (eigenlijk je merk) niet herkennen en weg klikken. Zaak dus om de volgende 3 fouten te voorkomen:

1. Je logo is te klein of juist te groot

Als je logo te klein is dan zullen bezoekers je logo niet goed kunnen lezen, en dus niet herkennen. Heb je een hele lange naam dan zou je er over na kunnen denken om bijvoorbeeld alleen je beeldmerk te gebruiken. Wat je ook doet, zorg dat je logo leesbaar is en opvalt op je website header of navigatiebalk.

Het tegenovergestelde is echter ook weer niet de bedoeling. Een te groot logo kan er weer voor zorgen dat de rest van je navigatie menu onduidelijk is of lastiger te vinden.

2. Je logo is niet opvallend genoeg

Zorg er voor dat je logo opvalt. Plaats je bijvoorbeeld je logo op een header afbeelding (net zoals wij dat hebben gedaan bij onze homepage), zorg er dan voor dat de achtergrond genoeg contrasteert met de kleur van je logo. Let er ook op dat de achtergrond waarop je je logo plaatst niet te druk is, waardoor je logo ook niet op valt.

3. Je logo lijkt wat vaag

Dit is iets wat je helaas nog wel eens ziet bij website die iets minder professioneel in elkaar zitten: een vervaagd logo. Dit kan verschillende redenen hebben, maar 1 van die vaak voor komt is dat je logo opgeslagen is als JPG in plaats van PNG. Wanneer je in JPG op slaat gaat bestandsinformatie verloren. Hierdoor wordt het bestand wat minder zwaar, maar dit gaat dus ook ten koste van de kwaliteit van je logo.

Een andere reden is dat je logo niet geschikt is voor een retina beeldscherm. Beeldschermen worden steeds beter en scherper. Apple loopt hier in voorop met zijn retina schermen. Wil je een logo dat ook geschikt is voor retina? Zorg er dan voor dat je logo 2x zo groot is. Is je logo dus 100 x 100 pixels dan moet je logo voor een scherpe weergave op retina beeldschermen 200 x 200 pixels zijn. Bij een aantal WordPress thema’s kun je een logo uploaden die geschikt is voor “gewone” beeldschermen. Daarnaast kun je ook een versie van het logo uploaden, die geschikt is voor retina beeldschermen.

Haal het meeste uit je logo

Wanneer je een logo hebt laten ontwerpen dan denk je vaak niet aan waar je het logo exact op je website gaat plaatsen. Kleine details kunnen echter veel uitmaken. Om dus het meest uit je logo te halen, is het belangrijk dat je je logo links plaatst op je website. Vermijdt ook dat je logo niet opvallende genoeg is, niet te groot of te klein en goed scherp is. Zo weet je zeker dat je er alles aan doet om je bezoekers het navigeren zo gemakkelijk mogelijk te maken. Ook zullen ze je links geplaatste logo zo vlugger herkennen. Dat is tenslotte het doel van je logo ontwerp.

We zijn benieuwd: is jou logo al links geplaatst? Zo niet dan zijn we benieuwd waar je hem dan wel hebt geplaatst en waarom. Heb je vragen dan kun je een bericht hieronder plaatsen of contact met ons opnemen. Vergeet ook niet om je te abonneren op onze nieuwsbrief zodat je vaker van dit soort handige tips kunt ontvangen.

Welke plaats heeft jouw logo op je website Pinterest afbeelding

2 reacties op “Welke plaats heeft jouw logo op je website? Vermijd deze fouten”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top