mailchimp handleiding

Zo zet je een emailcampagne op met MailChimp: deel 2

Welkom bij dit tweede deel van onze MailChimp handleiding: Zet een emailcampagne op met MailChimp. In het eerste deel hebben we een MailChimp account aangemaakt en onze eerste email ontworpen. Vandaag gaan we contacten toevoegen, instellingen aanpassen en uiteindelijk je eerste emailcampagne verzenden.

Contacten toevoegen

Het is nogal een belangrijk onderdeel van “Zet een emailcampagne op met MailChimp”: contacten. Wil je een email versturen, dan zul je natuurlijk wel emailadressen nodig hebben om ze je campagne te sturen. Misschien heb je al langer een bedrijf en heb je al wat emailadressen waar je je emails naar toe kunt sturen. Let er in ieder geval wel op dat je toestemming hebt om deze contacten emails te sturen. Je wilt natuurlijk niet op een lijst komen van bedrijven die ongeoorloofd emails (dus spam) sturen.

Het kan natuurlijk ook dat je net begint en dus helemaal geen contacten hebt. In dat geval is het belangrijk dat je op je website een formulier plaatst waar mensen zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief. Als je nog geen website hebt, zou je er ook aan kunnen denken om een inschrijf link te plaatsen op je social media kanalen.

Als je een WordPress website hebt, dan zijn er natuurlijk plugins die je kunt gebruiken om gemakkelijk een inschrijfformulier aan te maken. Wij gebruiken zelf de plugin Easy Forms for Mailchimp. Hier kun je gemakkelijk een simpel formulier maken. Voordat je dat kunt doen, zul je echter eerst je website moeten koppelen aan MailChimp. Met Easy Forms is dit heel makkelijk. Klik op je naam boven in de navigatiebalk en ga naar “Account”.

Klik op “Extra’s” en “Create A Key”. Vervolgens kun je de API key kopiëren en plakken in bij Easy Forms in WordPress.

Zo zet je een emailcampagne op met MailChimp Easy Forms WordPress

Als je geen WordPress hebt, dan zul je handmatig je website moeten koppelen d.m.v. een stukje code. Klik weer op je naam in de navigatiebalk en ga naar “Connected Sites”. Kies vervolgens voor “Custom Website”. Vul je website url in en klik op “Get Code”. Hierna zul je een stukje code krijgen wat je vervolgens in je code voor de </head> tag moet plaatsen. Als je dat gedaan hebt, klik je op “Check Connection” om te testen of je site verbonden is met MailChimp. Als je niet veel weet van html code, dan kan dit een beetje een lastige stap zijn. In dat geval kun je natuurlijk altijd even aan een website designer of website developer vragen of hij of zij je kan helpen.

Een laatste tip voor de inschrijfformulieren: hou het zo kort mogelijk. Niemand vult graag formulieren in en zeker niet als er veel informatie wordt gevraagd die niet nodig is. Vraag hooguit alleen om een naam en emailadres. Je moet het mensen tenslotte zo makkelijk mogelijk maken om zich in te schrijven op je nieuwsbrief.

Instellingen controleren en aanpassen

Voordat we eindelijk onze MailChimp mailcampagne kunnen verzenden, is het verstandig om eerst nog even een aantal instellingen te controleren. MailChimp is natuurlijk alleen beschikbaar in het Engels wat er voor zorgt dat alle automatisch ingevulde tekst ook in het Engels staat. Er van uitgaande dat je ontvangers Nederlanders zijn, is het natuurlijk netter naar de ontvanger toe om deze teksten even in het Nederlands te vertalen.

Ga naar je account en klik op “Settings” en dan “Details”. Het eerste wat we gaan veranderen is de tijdszone. MailChimp maakt het namelijk mogelijk om emails in te plannen, maar dan is het wel handig dat je abonnee’s niet midden in de nacht je email krijgen. Pas dus de tijdszone aan. Verander ook het tijd en datum formaat aan naar dd/mm/yyyy en 12 of 24 uur. Scroll naar beneden om bij het kopje Email from MailChimp aan te vinken welke emails je van MailChimp wilt ontvangen.

Vervolgens gaan we weer via “Settings” naar “Contact Information”. Het meeste is hier al automatisch goed ingevuld, maar controleer zeker even of alles klopt. Verder is hier vooral het kopje “Lists in this account” van belang. Bij “Permission Reminder” staat namelijk een Engelse tekst die met elke mail mee wordt gestuurd. Dit gaan we natuurlijk even veranderen in het Nederlands. Klik op “Edit List Information” en vul iets in de trant van “U ontvang deze email, omdat u zich ingeschreven heeft op onze nieuwsbrief via onze website.” in. Klik onderaan op de button “Save”.

Je emailcampagne verzenden

Eindelijk is het zover: we gaan je MailChimp emailcampagne verzenden! Ga naar “Campaigns”. Als het goed is zie je hier je email staan die we bij het eerste deel hebben ontworpen. Klik op de email. Klik bij “To” op “Add Recipients”. Selecteer bij “Audience” je contactlijst en klik op “Save”. “From” staat als het goed is al automatisch ingevuld. Bij “Subject” klik je op “Add Subject” om een onderwerp toe te voegen. Vul een pakkende onderwerp regel in en een klein stukje “Preview text”.

Voor de laatste keer controleren we nog een keer onze email. Klik op “Edit Design”. Check of er geen spelfouten in staan, of alle links en buttons werken, enzovoort. Ook hebben we de tekst in de footer nog niet aangepast. Hier staat namelijk nog Engelstalige tekst die we even gaan aanpassen.

Klik op de footer tekst en verander “Our mailing addres is:” in Ons (bezoek-, post-)adres is:. Verander ook de rest van de Engelstalige tekst, maar let er wel op dat je de codes die MailChimp (bijvoorbeeld *|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* *|END:IF|*) er in heeft gezet niet veranderd. Anders zou het zomaar kunnen dat je footer belangrijke informatie mist. Als je klaar bent klik je weer op “Save & Close”.

Ben je erg tevreden met je creatie? Dan kun je deze email ook opslaan als template zodat je het ontwerp later weer kunt gebruiken. Klik simpelweg op “Save as Template”, vul een naam in en klik op “Save”. Als je helemaal klaar bent, klik je onderaan op de blauwe “Save & Close” button.

Gefeliciteerd, je emailcampagne is nu klaar om te verzenden! Je kunt hem direct verzenden door op “Send” te klikken, maar je kunt natuurlijk ook je email inplannen om op een later tijdstip automatisch te laten verzenden. Helaas is dit alleen beschikbaar voor betalende leden. Mocht MailChimp je zo goed bevallen dan kun je hierover natuurlijk altijd over na denken. Hun betaalde abonnementen is beschikbaar vanaf $9,99.

Zet een emailcampagne op met MailChimp samenvatting

Dankzij onze MailChimp handleiding weet je nu hoe je een emailcampagne op zet met MailChimp. In het eerste deel hebben we een account aangemaakt en hebben we een email ontworpen. In dit deel hebben we contacten toegevoegd, bepaalde instellingen aangepast en onze campagne verzonden. Hopelijk helpen deze artikelen je mailinglijst te groeien. Email kan een zeer krachtige tool zijn om klanten voor je te winnen. Zorg er voor dat je hun waarde biedt zodat ze overtuigt raken van jouw expertise.

Wil je nog eens lezen hoe je je MailChimp email moet ontwerpen? Lees dan ons eerste deel nog eens. Heb je vragen of onduidelijkheden naar aanleiding van deze MailChimp handleiding? Laat een bericht hieronder achter of neem contact met ons op.

Tja, het zal je niet meer verbazen, maar we zouden het leuk vinden als je je inschrijft op onze nieuwsbrief. Die mag je natuurlijk niet missen, dus schrijf je in als je meer van dit soort handige artikelen, freebies en tips wilt ontvangen om jouw bedrijf te laten groeien.

MailChimp Handleiding Pinterest Afbeelding

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top