Hoe kies je een font voor je logo

Hoe kies je een font voor je logo?

Wanneer je aan een logo denkt, dan denk je al gauw alleen aan het beeldmerk. Het lettertype dat je kiest is echter ook een belangrijk onderdeel van je logo en huisstijl. Het communiceert namelijk je bedrijfsnaam. Dat is nogal belangrijke informatie natuurlijk. Maar hoe kies je een font voor je logo en huisstijl?

Natuurlijk kies je ook een (bijpassend) lettertype uit voor je website, email, visitekaartjes, briefpapier, enzovoort. Het lettertype van je logo is normaliter wel een ander lettertype dan voor de rest van je huisstijl. Stel je voor dat je voor een handgeschreven lettertype kiest, dan is het natuurlijk niet een goed plan om elk stukje tekst op je website te voorzien van datzelfde lettertype. Voor je logo wil je een enigszins opvallend font (binnen het redelijke natuurlijk) wat goed leesbaar is en wat een uitstraling heeft wat past bij jouw bedrijf. Voordat je een passend lettertype kunt kiezen, is het natuurlijk wel handig om te weten wat voor soort fonts er bestaan.

Welke soorten lettertypes zijn er?

Hoe kies je een font voor je logo als je niet weet wat voor soorten fonts er allemaal zijn. Er zijn namelijk 6 verschillende categorieën onder lettertypes met elk hun eigen karakteristieken en uitstraling:

  • Serif: lettertypes met een schreef. Qua uitstraling klassiek, conservatief, verfijnd, traditioneel.
  • Sans-Serif: lettertypes zonder schreef. De uitstraling is zakelijk, modern, clean, simple, strak.
  • Slab serifs: een broertje van de serif. Slab serifs zijn wat rustieker en grover dan serifs. Voor een mannelijke, rustieke en vintage uitstraling.
  • Script: sierlijke lettertypes. De uitstraling is vrouwelijk, elegant en verfijnd.
  • Handwritten: handgeschreven lettertypes. De uitstraling is persoonlijk, benaderbaar en informeel.
  • Display: de wat meer exotische lettertypes. Vooral bedoelt voor koppen en titels. De uitstraling verschilt nogal per lettertype. Soms heeft een display font wat weg van een script lettertype en soms lijkt het lettertype door een ouderwetse schrijfmachine getikt te zijn.
uitleg verschillende soorten lettertypes

Belangrijk bij de keuze van een lettertype voor je logo is om je voor te stellen wat je wilt uitstralen met het logo en met je bedrijf. Voor een advocaat wil je liever een wat zakelijk lettertype, dus dan kies je doorgaans voor een serif of sans-serif. Een script lettertype is in dat geval niet zo gepast. Ben je een weddingplanner? Dan zou je wel weer kunnen kiezen voor een script of handwritten font. Een sans-serif is misschien dan iets te koud, maar nogmaals, het ligt er volledig aan wat jij wilt uitstralen met je logo.

De dikte van je lettertype

Als je er eenmaal uit bent wat voor soort lettertype je wilt voor je logo, dan wordt het tijd om na te denken over de dikte van je lettertype. Ook de dikte van je lettertype bepaald de uitstraling van je logo. Een vet lettertype staat krachtig, maar een dun lettertype is modern en clean. Naast de uitstraling van de dikte van het lettertype moet je ook nadenken over de technische aspecten. Is een super vet lettertype nog wel leesbaar als het verkleind wordt? Is een dun lettertype nog wel zichtbaar op een visitekaartje?

Wat wil je uitstralen?

Hoe kies je een font voor je logo? Ik heb het al een paar keer benoemd in dit artikel, maar het is enorm belangrijk: uitstraling. Welk gevoel wil je meegeven aan iedereen die je logo ziet? Wat wil je dat jouw logo zegt over jouw bedrijf? Je wilt dat je logo de visie van jouw bedrijf uitstraalt.

Let ook op wat de concurrentie doet. Je wilt eigenlijk passen binnen jouw branche, maar tegelijkertijd ook opvallen tussen de concurrentie. Dat is een lastige balans. Je wilt passen binnen je branche, omdat jouw klanten ook bepaalde verwachtingen hebben. Om het voorbeeld van de advocaat er nog maar eens bij te pakken: je wilt een betrouwbare, zakelijke uitstraling. Dat verwachten je klanten ook. Een advocaat die een heel frivool lettertype in zijn logo heeft, zal het vermoedelijk lastig vinden om klanten te vinden. Ook je concurrentie heeft die betrouwbare en zakelijke uitstraling, maar je wilt dus ook opvallen. Een goed gekozen font kan hierbij zeker helpen.

Fonts combineren

Je hebt een font gekozen en wilt dit combineren met een ander lettertype. Zeker bij bijvoorbeeld een script lettertype is dit nogal eens het geval. Je hebt je bedrijfsnaam, maar wil je slogan of payoff in een ander lettertype. Heel belangrijk hierbij: gebruik nooit meer dan 2 verschillende lettertypes. Anders wordt het al gauw rommelig en dat wil je natuurlijk niet. Visuele hiërarchie is belangrijk. Het moet in 1 oogopslag duidelijk zijn wat het meest belangrijke is, namelijk je bedrijfsnaam.

Voor je bedrijfsnaam gebruik je een opvallend lettertype. Andere tekst die je wilt toevoegen, zoals een slogan, diensten of andere payoff kun je het beste kiezen voor goed leesbare serifs en sans-serifs. Op die manier wordt het oog van een potentiële klant getrokken naar je bedrijfsnaam, maar wordt andere tekst is ook gemakkelijk te lezen. Combineer nooit scripts, display en handgeschreven lettertypes met elkaar. Naast dat dit er niet mooi uit ziet, komt dit ook de hiërarchie niet ten goede.

Je lettertype combineren met je beeldmerk

Heeft je logo ook een grafisch element, oftewel een beeldmerk? Dan is het ook goed om te kijken of je lettertype past bij het beeldmerk. Heeft jouw beeldmerk dunne lijnen? Dan is het misschien ook mooi om dit terug te laten komen in je font. Heeft je beeldmerk een vrouwelijke uitstraling? Dan zou script en handgeschreven lettertypes een mooie combinatie kunnen zijn.

Je kunt er ook voor kiezen om helemaal geen beeldmerk te gebruiken, maar alleen een woordmerk. Voor merk herkenning kan dit een hele goede keuze zijn. Een bekend voorbeeld van een woordmerk is het FedEx logo waarbij er heel handig gebruik gemaakt wordt van witruimte.

Technische aspecten

Om problemen te voorkomen, is het het goed om ook de technische aspecten in de gaten te houden. Let op de leesbaarheid van het lettertype als het heel groot of juist heel klein wordt afgedrukt. Test ook het lettertype op verschillende gekleurde achtergronden. Kijk ook of hoe het logo er uit ziet in geheel zwart en geheel wit. Soms blijkt het lettertype dan toch minder goed leesbaar. Het is beter om daar achter te komen als je nog bezig bent het het ontwerp, dan wanneer je je logo al in gebruik hebt.
Tenslotte is het heel belangrijk om op de kerning te letten. Kerning betekend de witruimte tussen de letters. Je past soms de kerning aan om een prettig visueel geheel te krijgen. Soms gaat dit heel erg mis en krijgt je logo op eens een heel andere en pijnlijke betekenis.

Let er tenslotte op dat je gekozen font niet lijkt om dat van een bekend merk. Gebruik je een font dat lijkt op bijvoorbeeld dat van Amazon kan dit serieuze problemen opleveren.

Hoe kies je een font voor je logo foute kerning
Door teveel ruimte tussen de E en de R te laten en te weinig tussen de R en de A krijgt het woord ‘Therapist’ een heel andere en pijnlijke betekenis. Bron: boredpanda.com

Waar vindt je geschikte lettertypes?

Misschien vraag je je af waar je geschikte lettertypes kunt vinden. Je kunt er voor kiezen om een betaalde of gratis lettertype te gebruiken. Lees ook ter inspiratie mijn blog over de top 15 gratis lettertypes voor je website, logo en huisstijl.

Google Fonts is een populaire bron voor gratis lettertypes. Wat ik persoonlijk prettig vindt aan Google Fonts is dat zij op de font pagina ook aangegeven wat goede combinaties zijn. Da Font is ook een populaire aanbieder van gratis fonts, maar niet elk fonts is hier van hoge kwaliteit. Andere aanbieders van gratis fonts zijn Font Fabric, Font Squirrel, Lost Type, The League of Movable Type en Behance.

Liever een betaald font? Dan kun je terecht bij Creative Market, Envato Market, MyFonts, Adobe Type en Font Shop.

Hoe kies je een font voor je logo?

Met deze blog probeer ik je een antwoord te geven op de vraag ‘Hoe kies je een font voor je logo?’. Die vraag is niet 1, 2, 3 te beantwoorden. Denk bij je font keuze aan wat je wilt uitstralen, welke soort lettertype daarbij past, de dikte van je lettertype en of het lettertype ook past bij een eventueel beeldmerk. Ook moet je technische aspecten van het lettertype in de gaten houden. Als het font mooi is op een billboard, is het dan ook nog leesbaar op een visitekaartje? Hou met al deze dingen rekening wanneer je een font kiest voor je logo. Advies nodig? Neem dan contact met mij op.


Vond je dit een leuke blog en zou je meer van dit soort handige tips willen lezen? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief:


Hoe kies je een font voor je logo pinterest afbeelding

Dit artikel bevat enkele affiliate links. Wanneer je iets aanschaft nadat je op deze links hebt geklikt, ontvang ik een kleine commissie. Uiteraard brengt dit geen extra kosten voor jou mee.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top